loading...
نیاز کاربر
منصور فاضلی بازدید : 22 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

همانطور که می دانیم به منظور نمایش دادن یک عبارت در یک سند اچ تی ام ای فقط کافی است تا عبارت مد نظر را داخل تگ های <p> </p> قرار دهیم و عبارت مد نظر ما در قالب یک پاراگراف نمایش داده می شود. به منظور نمایش دادن همین عبارت در زبان پی اچ پی می بایست از دستور echo استفاده کنیم (توجه داشته باشیم که حرف اول این دستور به صورت کوچک نوشته می شود):

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    <html>
 
    <head>
        <title> My Website </title>
    </head>
 
    <body>
 
    <h1> In the name of the most high </h1>
    <p>Hello World</p>
    <? php echo "This is a PHP text" ?>
    </body>
 
</html>

در واقع پس از نوشتن تگ آغازین php ?> نوشتن کدهای پی اچ پی خود را آغاز می کنیم. سپس کلید واژه echo را می نویسیم. echo یکی از Function های زبان پی اچ پی است. به عبارت دیگر Function های زبان پی اچ پی این وظیفه را دارند تا کاری انجام دهند. به طور مثال وظیفه Function یی تحت عنوان echo این است که عبارت یا جمله ای را به نمایش در آورد. سپس نیاز داریم تا یک Value یا مقداری را برای این Function در نظر بگیریم. برای این منظور مقدار مد نظر خود را برای echo پس از قرار دادن یک فاصله پس از echo مابین دو علامت “ “ قرار می دهیم. تا اینجای کار نوشتن این Statement یا "دستور" پی اچ پی به اتمام نرسیده است چرا که هنوز از علامت ; در انتهای کد خود استفاده نکرده ایم. لازم به ذکر است که علامت ; به عنوان یک جدا کننده در زبان پی اچ پی قلمداد می شود. به عبارت دیگر زمانیکه کدهای پی اچ پی تفسیر می شوند، به محض مشاهده یک علامت ; وب اپلیکیشن پی اچ پی متوجه خواهد شد که به انتهای یک دستور رسیده است. 
در واقع با نوشتن یک Function که در مثال فوق echo است و سپس در نظر گرفتن یک Value برای آن و در نهایت قرار دادن یک علامت ; در انتها خواهیم توانست یک دستور پی اچ پی تولید کنیم که به درستی اجرا خواهد شد. 
در این مرحله از کار می توانیم فایل خود را ذخیره کرده و مجدد آن را از طریق localhost در مرورگر اجرا نماییم:

php_print_statement_1.gif

می بینیم که علاوه بر کدهای اچ تی ام ال، کدهای پی اچ پی هم به نمایش در آمده اند. اگر به Source Code این فایل توجه کنیم همانطور که قبلاً توضیح داده شده فقط و فقط کدهای اچ تی ام ال خواهیم دید:

php_print_statement_2.gif

همانطور که در تصویر فوق مشخص است، عبارتی که در قالب دستور echo در بخش پی اچ پی نوشته بودیم توسط وب سرور آپاچی به کدهای اچ تی ام ال تبدیل شده و برای مرورگر ارسال می شوند. بنابراین ما هیچ گونه کد پی اچ پی در Source Code خود نمی بینیم. 
لازم به ذکر است جزو قوانین زبان پی اچ پی است که حروف بزرگ و کوچک در این زبان در مورد echo محلی از اعراب ندارد. به عبارت دیگر هیچ فرقی نمی کند که داخل کد خود بنویسیم echo, Echo, ECHO, eCHo زیرا کلیه اینها توسط وب اپلیکیشن پی اچ پی قابل تفسیر هستند. 
لازم به ذکر است که مقادیر echo را می توان داخل دو علامت ‘ ‘ نیز قرار داد:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<html>
 
<head>
    <title>My Website</title>
</head>
 
<body>
 
    <h1>In the name of the most high</h1>
    <p>Hello World</p>
    <?php echo 'This is a PHP text' ?>
</body>
 
</html>

همانطور که می بینیم عبارت This is a PHP text داخل دو علامت ‘ ‘ قرار گرفته است و در صورتیکه فایرفاکس را Refresh کنیم نتیجه مشابهی خواهیم دید. 
Function دیگری که همانند echo است print نام دارد. بنابراین اگر کد خود را به صورت زیر بازنویسی کنیم، خروجی برنامه هیچ تغییری نخواهد کرد:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<html>
 
<head>
    <title>My Website</title>
</head>
 
<body>
 
    <h1>In the name of the most high</h1>
    <p>Hello World</p>
    <?php print 'This is a PHP text' ?>
</body>
 
</html>

اکنون مجدد فایرفاکس را Refresh می کنیم:

static-vs-dynamic-webیsite.gif

می بینیم که خروجی برنامه یکسان خواهد بود. اگرچه Function های echo و print کار یکسانی را انجام می دهند، اما این در حالی است که echo نسبت به print در میان برنامه نویسان رایج تر است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی